To do or not to do - Hoe je meer balans ervaart door je to-do list te bekijken

“Hoe gaat het?” Vraag je een bekende die je tegenkomt. “Druk, druk, druk.” Krijg je vaak als antwoord. Wat betekent dat antwoord? Hoe het gaat met de ander weet je eigenlijk nog niet. Is dat ‘lekker druk’, ‘heerlijk bezig met gave dingen’ of ‘ik wil dit niet langer meer’?

Als je doorvraagt, hoor je regelmatig dat mensen het liever anders zouden zien. Dat ze meer tijd willen voor de dingen waar ze echt blij van worden.

Herken je To Don'ts

Met zoveel taken en verantwoordelijkheden als professional, ouder, partner, vriend of vriendin, als broer of zus en als zoon of dochter voor je ouders is het misschien niet gek dat we het druk hebben.

Je bent dagelijks druk met het afwerken van je takenlijst. Ik beperk me even tot de categorieën, want ook ik kan pagina’s vol schrijven met taken die je zou kunnen doen;

  • voor deadlines op je werk
  • huishoudelijke taken
  • regelen en coördineren van gezinsactiviteiten
  • sociale verplichtingen

Als je dan eindelijk een moment voor jezelf hebt, dan wil je niks anders meer dan op de bank ploffen en even niets hoeven doen. Je bent uitgeblust, want je gaat gejaagd door het leven en je vraagt je steeds vaker af wat je eigenlijk hebt gedaan de afgelopen weken. Als je de volgende dag opstaat begint alles weer van voren af aan.

De dingen die je echt leuk vindt, daar heb je uiteindelijk weinig puf voor en worden het makkelijkst geschrapt van je to-do list. Oeps! Foutje. Goed dat je van een to-do een to-don't maakt, maar schrap dan wel de juiste taken.
 

Hoe je meer energie over houdt terwijl je druk bent

Als jij je dagelijkse patroon wilt doorbreken om energieker door het leven te gaan, dan heb ik 2 tips voor je:


Bekijk het eens van een afstand

Neem even de tijd om even van een afstand te bekijken wat je aan het doen bent. Schrijf eens op waar jij in een week je tijd aan besteedt. Noteer erachter hoeveel tijd je eraan kwijt bent.

Markeer vervolgens of het je vooral energie kost (energieslurper) of energie oplevert. Een activiteit kan ook neutraal zijn. Voor mij is dat bijvoorbeeld tv-kijken, facebooken. Dat kost alleen maar tijd. Ik word er niet moe van maar krijg er zeker ook geen energie van.

Kijk nu eens naar je tijdsverdeling tussen je energiegevers en energieslurpers. Wat valt je op? Zijn er ook energiegevers waar je de afgelopen week helemaal geen tijd voor hebt gemaakt?

Wat zou je kunnen veranderen om meer energie te krijgen of te houden? Denk bijvoorbeeld aan:

  • energieslurpers schrappen of minder tijd aan besteden. Dat betekent soms dat je ‘nee’ moet zeggen als het voor jou ‘nee’ is;
     
  • meer tijd besteden aan energiegevers. Dat kun je ook doen door minder tijd te besteden aan ‘neutrale activiteiten’, zoals in mijn geval tv-kijken.

    En dan helpt het niet om je leuke afspraken met vrienden af te zeggen als je daar energie van krijgt! Een ‘nee’ tegen je vrienden is dan eigenlijk een ‘nee’ tegen jezelf. Zou het niet veel beter voelen om ‘nee’ te zeggen tegen hetgeen je echt niet wilt?


Nog een laatste vraag hierover: van alle taken op je lijst die van jou ‘moeten’ kun je je afvragen of welke andere keuze je daarin kunt maken.

Kies eens 2 energieslurpers en schrijf er eens bij welke andere keuze je kunt maken zodat het geen energieslurper meer zou zijn. Onthoud: er is altijd een andere keuze.

Je hoeft de keuze hier niet te maken, maar probeer in ieder geval de mogelijkheden te zien.


Zorg minstens zo goed voor jezelf als voor een ander

We doen dagelijks dingen om in de behoeften van anderen te voorzien. Je helpt ze, regelt zaken omdat je vindt dat je dat moet, omdat het hoort of omdat je je er goed bij voelt om iets te kunnen betekenen voor een ander.

Je zorgt voor je gezin, doet dingen om collega’s te helpen, je werkt ’s avonds nog thuis aan stukken, omdat je leidinggevende bepaalde resultaten verwacht, je bent mantelzorger voor een familielid enzovoorts.

Maar zorg je ook voor je eigen behoeften? Hoeveel tijd maak jij voor de dingen die belangrijk zijn voor jou? Geef jij je grenzen aan door ‘nee’ te zeggen, op je werk of in je prive-leven?

Voor jezelf zorgen heeft niet alleen te maken met tijdsbesteding, maar ook met lief zijn voor jezelf. Kritische stemmen die je vertellen wat je niet goed doet, wat je niet verdient en wat je niet kunt, wat je behoort te doen, weerhouden je van gewenste veranderingen als je erin gelooft. Die gedachten zijn bepalend voor de keuzes die je maakt in je leven en daarmee ook voor het resultaat.

Als je die gedachten weet om te buigen door anders naar jezelf te kijken, kun je andere keuzes maken. In mijn coachingstrajecten en trainingen help ik mensen hiermee.

Voor nu wil ik je deze vragen meegeven om je op weg te helpen.

  • Hoe zou jij jezelf helpen als je iemand anders was?
     
  • Wat zou je tegen jezelf zeggen om meer rust te creëren in de dagelijkse hectiek en meer aandacht te geven aan waar je blij van wordt?

Volg je eigen advies op. Het is het waard en jij bent het waard!


Ik ben benieuwd wat jij meeneemt uit deze blog. Je kunt het hieronder delen door mij een mail te sturen op h.kho@khoworks.nl