Perfectionisme is niet wat het lijkt

De blog van deze week gaat over perfectionisme. In mijn praktijk - kom ik perfectionisme vaak tegen als thema. Ik bedoel met perfectionisme dat je de instelling hebt om de dingen die je doet heel goed te doen. Dus zo goed mogelijk en het liefst perfect. Natuurlijk is het positief als je de dingen zo goed mogelijk wilt doen, echter schuilt er vaak voor heel veel mensen een valkuil achter.

 

Wanneer is perfectionisme een valkuil?

 

Wanneer perfectionisme een valkuil is, hangt af van de gevolgen van jouw instelling om alles perfect te willen doen. De gevolgen die ik hier benoem zijn voorbeelden waarbij perfectionisme je hinderen in wat je wilt bereiken:

 

Uitstelgedrag: je neemt je bijvoorbeeld voor iets te willen doen, iets spannends, iets waar je vol aan wilt gaan werken. Wat er gebeurt is dat je er maar aan blijft werken en sleutelen, net zo lang totdat het goed genoeg is om te laten zien.

 

Doordat je je eisen zo hoog hebt gesteld stel je het moment uit dat het klaar is. Als dit uitstelgedrag dus het gevolg van perfectionisme is, dan zorgt dat ervoor dat de dingen die jij belangrijk vindt, er nooit komen. Ze zijn voor altijd (of tenminste voor té lang) ‘under construction’.

 

Verwachtingen: als je verwachtingen te hoog zijn en je weet tegelijkertijd dat je het gewoon moet gaan doen - ook al is het voor jou nog niet perfect - dan ga je jezelf soms ‘pushen’.

 

 Je dwingt jezelf om het te laten zien of het de wereld in te sturen. De valkuil kan dan zijn dat ondanks dat je jezelf dwingt, je er niet achter staat. Je doet het wel maar niet vol overgave. Het gevolg is dat je dan toch andere resultaten gaat behalen. 

 

Je effectiviteit wordt veel minder doordat je er niet volledig achter kunt staan omdat je tegenstrijdige gevoelens hebt door je hoge eisen.

Dit kost je veel energie (door het pushen van iets waar je niet helemaal achter staat) én het kost je je effectiviteit). 

Je doet er goed aan om je eigen verwachtingen eens onder de loep te nemen en te kijken hoe je wat zachter kunt zijn voor jezelf door wél realistische verwachtingen te hebben.

 

 

Afleiding: je wilt iets gaan doen (een eerste blog publiceren bijvoorbeeld) en je werkt er hard aan maar je krijgt ineens allemaal andere (betere) ideeën. Je besteedt dus daarmee je tijd en energie ineens anders. 

 

Vaak is het onbewust een manier van zelfsabotage om te stoppen waar je mee bezig was, omdat je zulke hoge eisen stelt. Je eisen zijn te hoog, waardoor je eigenlijk niet wilt opleveren dus houd je je liever bezig met andere zaken. 

 

Afleiding zoeken of vinden kan dus een gevolg van perfectionisme zijn. Om dit te doorbreken moet je het eerst kunnen herkennen. Wat is jouw mechanisme om om te gaan met hoge eisen stellen aan jezelf? 

 

Ga het gewoon doen!

 

Of vraag je zelf af wat er zou kunnen gebeuren als je er vol voor gaat maar geen irreële verwachtingen heb? Waar ben je bang voor? Er kan misschien angst achter schuilen voor tegenvallende resultaten of kritiek. Ga het toch gewoon doen en leer van wat er gebeurt. 

 

Als het je er echt om gaat om de dingen perfect te willen doen dan kun je het maar beter heel vaak gedaan hebben. Alleen dan ben en word je veel beter dan als je maar blijft schaven aan die eerste blog, die eerste brief, dat eerste telefoontje, dat nieuwe project. 

 

Het gewoon maar gaan doen is hetgeen wat jou beter werk en betere resultaten gaat opleveren. Als het jouw instelling is om de dingen zo goed mogelijk te doen, doe ze dan zo goed mogelijk als je NU kan en maak het gewoon af. 

 

Heb je behoefte om dit samen met iemand te doen? Neem contact met me op en we kijken samen of ik je kan helpen in een van mijn trajecten. Meld je vrijblijvend aan voor een strategiesessie op www.khoworks.nl

Geen tips en inspiratie meer missen?

Wil je wekelijks tips, inspiratie en support in je mailbox ontvangen om je te helpen de stappen te zetten voor je carrière-switch? Geef je dan hier op voor de gratis e-zine.