Secret podcast 'Focus shifting voor ondernemers'
Als er 1 thema is wat in mijn eigen ondernemerschap aandacht nodig had, dan is dat wel ZICHTBAARHEID 😱😱😱
Dat begon direct met de schroom die ik had om online zichtbaar te zijn.
Berichten posten op facebook of andere social media met mijn kijk op dingen, ik wilde wel, maar deed het in eerste instantie niet.
Gevolg? Online was niet te zien wie ik was, wie ik kon helpen en waar ik voor sta met mijn bedrijf.
Lastig voor mensen die hulp willen inschakelen bij uitdagingen waar ik bij kan helpen.
Niet alleen online, maar ook offline hield ik me op de achtergrond
Netwerken, daar wilde ik niets van weten, tot ik zag dat netwerken ook anders kon zijn dan ik gewend was en nu al drie jaar met plezier lid ben van een netwerkclub.
Maar tot die tijd, zat ik dus thuis, verscholen achter mijn laptop. Alsof klanten vanzelf zouden komen.
Niet zichtbaar willen zijn werkt op alle fronten door en belemmert de groei voor je bedrijf
Hier houdt angst voor zichtbaarheid niet op voor ondernemers. Zichtbaarheid hangt samen met jezelf goed kennen en bewuste keuzes maken in lijn met wie je bent en wat je belangrijk vindt. En dat is niet altijd makkelijk.
Het is alleen wel de basis voor het ondernemen op jouw voorwaarden en de basis voor de groei van je bedrijf.
Hier nog een aantal gevolgen van niet zichtbaar willen zijn:
te lage prijzen hanteren voor je diensten;
je trekt niet de juiste klanten aan omdat mensen niet goed beeld hebben van jouw visie en waarden als ondernemer;
proberen in te schatten wat je potentiële klant zou willen/kunnen betalen voor jouw oplossing en daardoor te weinig je meest uitgebreide product verkopen (aannemen dat jouw potentiële klant dezelfde money mindset heeft als jij);
geen grenzen stellen (en intussen wel gefrustreerd raken over een ander);
complimenten niet ontvangen, maar afzwakken ('ah, stelt niet zoveel voor hoor');
niet uitspreken waar je goed in bent (je wilt geen opschepper zijn);
Alles wat ik hier benoem beïnvloedt direct hoe je je ondernemerschap ervaart. Je trekt minder en/of andere klanten dan je wilt, je groeit minder dan je zou kunnen, je maakt keuzes op basis van wat anderen verwachten en niet op basis van wat je zelf wilt en je biedt misschien niet altijd de beste oplossingen aan voor je klanten.
En dat begint allemaal bij zichtbaar willen en kunnen zijn. Authentiek zichtbaar zijn betekent, dat je een bepaalde mate van vertrouwen in jezelf hebt en dat communiceert. En dat je met overtuiging keuzes maakt die bij je passen.
Met de meeste van de ondernemers met wie ik werk, werken we ook aan zichtbaarheid. Het is dus een uitdaging voor velen en kent ook meerdere facetten (denk ook aan kwetsbaarheid en zelfcompassie als ingrediënten voor authentieke zichtbaarheid).
Het verandert echt veel als je zichtbaar kunt zijn en bent. Voor jezelf, voor de ander en voor je bedrijf.
Deze zomer wil ik met een aantal ondernemers een periode van 12 weken aan de slag met authentieke zichtbaarheid.
Wil je prijzen vragen die passen bij de waarde die je levert?
Wil je klanten aantrekken waar je energie van krijgt omdat het voor jou een feestje is om mee te werken?
Wil je niet te lang tobben voordat je een tekst of video post op social media?
Wil je potentiële klanten de beste oplossing kunnen aanbieden met overtuiging en zonder dat je je verkoperig voelt?
Dan is dit je kans om er samen mee aan de slag te gaan.
Omdat het de eerste keer is dat ik dit op deze manier aanbied, krijg je extra ondersteuning tegen een eenmalig gereduceerde prijs.
Stuur me een bericht als je meer wilt weten.