Secret podcast 'Focus shifting voor ondernemers' 

Blog Maak je het makkelijk om je ‘winkel’ binnen te gaan?

Maak je het makkelijk om je ‘winkel’ binnen te gaan?

12/02/2022


Ik was vandaag in gesprek met een manager van een sneakerwinkel. Onlangs zijn ze naar een grotere en
mooiere locatie verhuisd. Toen ik vroeg naar de verschillen die hij merkte sinds ze verhuisd zijn, gaf hij twee dingen aan.

Meer mensen kwamen makkelijker een kijkje nemen in de winkel dan voorheen. De vorige zaak was een stuk kleiner dan deze. Stapte je daar naar binnen, dan ben je in een kleine zaak met veel artikelen en medewerkers in de winkel. 

Hou je van wat meer anoniem rondneuzen, dan was dat daar niet mogelijk. Voor sommigen is dat een drempel om naar binnen te gaan.

De nieuwe zaak is een lichte en ruim opgezette winkel, waar ze je nog steeds persoonlijk benaderen, maar waar je veel makkelijker ook je eigen gang gaat om de schoenen te bekijken. Kennelijk brengt dat letterlijk meer mensen over de drempel.

Iets anders wat veranderde is dat er nu meer petjes worden verkocht. Stonden ze in de vorige winkel naast de kassa, nu komen de petjes op een andere plek meer tot hun recht en meer in het zicht van de klant.

Ze kunnen er nu bij komen zonder dat je dat bij de kassa moet gaan bekijken. Vanaf de eerste dag in de nieuwe winkel, werden de petjes veel beter verkocht dan voorheen. 

In beide gevallen nodigt het de klant uit om iets dichterbij te komen. Zodat ze een goede indruk krijgen van het product en of het bij ze past.

Het is maar goed, dat deze winkel niet te snel concludeerde dat het aan de petjes lag en dat ze ze uit de collectie hadden gehaald. Of dat ze de petjes sterk hadden afgeprijsd, in de hoop dat ze dan beter werden verkocht.

In je eigen bedrijf is dat niet anders. 

  • Heb jij twee keer een webinar of training gegeven zonder dat het de gewenste resultaten gaf? 
  • Heb je gesprekken gevoerd en een aanbod gedaan voor je diensten waarna er een ‘nee’ volgde? 
  • Is er een product wat je weinig verkoopt, maar waar je JUIST van denkt dat het je klant echt goed helpt?

Kijk dan eens wat jouw reactie is op die tegenvallende resultaten. Soms is slechts een kleine aanpassing nodig. Wat doe jij?

Creëer je dan snel weer iets nieuws? Of denk je dat het aan de prijs ligt? Of misschien zelfs aan jezelf? 

Of, doe je net als deze schoenenwinkel een aanpassing in hoe jouw potentiële klant de kennismaking met jou en jouw bedrijf ervaart? 

Nodig je mensen wel uit om in jouw ‘winkel’ te komen als ze nu wel steeds langslopen? Of laat je ze bij de etalage staan? Jouw ‘winkel’ is de omgeving waarin je in gesprek kunt komen met mensen die interesse hebben om meer te weten te komen. 

Dat kunnen de persoonlijke berichten zijn op social media, je emaillijst, je webinar of in een kennismakingsgesprek bijvoorbeeld. Zonder verdere uitnodiging zal posten op social media of visitekaartjes uitwisselen bij het netwerken en connecties te maken op Linkedin, weinig uithalen als je niet uitnodigt tot een vervolgstap. 

Mensen blijven je bij interesse, veelal op een afstandje volgen zonder op actie over te gaan.

Ja, er zijn ook mensen die zelf op je afstappen en de winkel ingaan met de bedoeling om te kopen. Maar er zijn er ook veel, die pas binnenkomen als het uitnodigend is. Als JIJ ze uitnodigt. 

Het is dan ook aan jou om consistent te blijven en pro actief te zijn met je zichtbaarheid. Die laat zien dat je winkel nog bestaat en uitnodigt om binnen te komen op het moment, dat ze op zoek zijn naar hetgeen jij aanbiedt. 

Het is ook aan jou om te kijken of het aanbod nog wel aansluit op de behoeften van je potentiële klant.

Ben je zelf toe aan andere ‘schoenen’ of een andere beleving in jouw ‘winkel’ en wil je deze maand nog van start om jouw producten beter tot hun recht te laten komen in je winkel? 

Deze maand heb ik ruimte voor 2 nieuwe trajecten met missie gedreven ondernemers die ervoor gaan dit jaar. Je kunt hier een focus sessie van 45 minuten met mij plannen om te kijken of ik je daarbij kan helpen. https://calendly.com/khoworks/focussessie-ondernemers 

 


Comments

Must be Logged In to leave comments.


Search


Plan hier je focussessie

Ben jij een dienstverlenende ondernemer die er helemaal voor wilt gaan en merkt, dat het plafond wel een beetje bereikt is? 

Hard werken vind je niet erg, maar wel als je niet toekomt aan de dingen waar je razend enthousiast van wordt als je eraan denkt. 

Dat nieuwe product, die nieuwe doelgroep, die cursus die je wilt ontwikkelen of dat boek wat je wilt schrijven…..

Aan ideeën geen gebrek. Maar waar haal je de tijd en energie vandaan als je al vol zit met het werk wat je al doet voor je klanten? 

Waar je tegenaan loopt is:

  • dat je het altijd te druk hebt om consistent aan je nieuwe idee te werken

  • dat je steeds weer aan nieuwe dingen begint zonder iets af te maken

  • dat je nog steeds 'ja' zegt tegen opdrachten en klanten die niet bij je passen
  • dat je zichtbaar wilt zijn voor je doelgroep, maar je je tegelijkertijd klein houdt
  • dat je afgeleid raakt en alsmaar uitstelt wat voor jou wel belangrijk is om te realiseren

Je vindt het belangrijk, maar je maakt het geen prioriteit.

Maar het idee om nog vijf jaar hetzelfde te blijven doen op dezelfde manier, zonder dat je ruimte hebt om te creëren, te innoveren, daar denk je liever niet aan….. Dat is niet waarom jij bent gaan ondernemen. 

In mijn ondernemerstraject Uitblinkers gaan we aan de slag om:

  • je vrij te maken van het volledig werken IN je business zodat je weer tijd en energie hebt om te creëren

  • je nieuwe idee concreet te maken, een strategie te bedenken waardoor het ook past binnen je bedrijf en bij de manier waarop jij wilt ondernemen

  • te implementeren, je aanbod neer te zetten en je doelgroep aan te trekken.

Ben jij die ondernemer die zich wilt blijven ontwikkelen en zijn hart wil blijven volgen? Omdat je wilt dat jouw dienstverlening het beste vertegenwoordigt wat je te bieden hebt? En je wilt dit samen met mij aangaan? 

Denk je ‘Yes! ik wil hier echt stappen in maken!’, plan dan je (gratis) focus sessie in. 

We bespreken hierin waar jij naartoe wilt werken, wat je daarin tegenhoudt en wat je nodig hebt om het te realiseren. 

En of een Uitblinkers traject met mij voor jou de oplossing is. 

NB: Bij het plannen van een afspraak ga je akkoord met het periodiek ontvangen van o.m. tips en inspiratie via de mail. Uiteraard kun je je altijd afmelden.

Menu
My Productens Available Productens
Sign In

Sign In Details

Forgot Password