Secret podcast 'Focus shifting voor ondernemers' 

Blog Van frustratie over het aantal aanvragen naar een volle praktijk in 15 minuten

Van frustratie over het aantal aanvragen naar een volle praktijk in 15 minuten

20/05/2021


Ik zag de stress in hoe Mel erbij zat in onze zoom sessie. Gespannen kaken, strakke blik, maar altijd vriendelijk, terwijl ze probeert om niet teveel laten merken dat ze niet lekker in haar vel zit.

Als ik haar vraag wat er is, vertelt ze me dat ze veel spanning ervaart en onrust. Angst zelfs. Ze begint over alles wat ze niet heeft gedaan voor haar marketing. Ze is coach en therapeut en wil met haar praktijk steeds meer coachingsklanten bedienen.

Al een paar weken kost het haar moeite om de activiteiten te doen voor haar marketing die ze zich voorneemt.

Video's en geschreven berichten maken voor Linkedin en haar netwerk uitbreiden op het platform zouden moeten leiden tot meer zichtbaarheid en meer klanten. Haar ideale klant is een manager op senior niveau die ze helpt om meer leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen.

De acties die ze voorneemt stelt ze vaak uit en geven haar een zwaar gevoel alsof ze heeft gefaald, omdat ze alsmaar niet doet wat ze plant.

Als ik doorvraag vertelt ze hoe ze druk is met de klanten die ze heeft. Sinds kort krijgt ze van twee organisaties met wie ze een contract heeft afgesloten, coachingsklanten verwezen. Maandelijks krijgt ze een minimaal aantal klanten die met haar in een traject stappen. En dat is ook nog eens haar ideale klant.

Ik stel nog meer vragen om specifiek te krijgen wanneer ze blij zou zijn en waar ze nu staat.

Wat blijkt? Ze wil een volle praktijk voor haar coaching en met de afspraak die ze nu heeft met de verwijzende partijen, heeft ze binnen een maand haar praktijk vol!

'Oh? Dus je zit eigenlijk al vol? Je hebt een VOLLE praktijk? Wat gaaf!' Ze moest even schakelen om in te zien dat dat inderdaad waar was en kon het nog niet helemaal omarmen.

Wat haar dwars zat was:

  • dat haar tarief voor de klanten die door een andere partij worden verwezen, een stuk lager ligt dan haar normale tarief;
  • dat ze vindt dat ze haar Linkedin strategie moet kunnen handhaven zoals ze zich dat voorgenomen heeft;

Tunnelvisie

In haar overtuiging komt niets gemakkelijk en moet ze overal keihard voor knokken. Dat heeft ze als kind zichzelf aangeleerd om om te gaan met de situatie waarin ze opgroeide. En ook in haar vroegere huwelijk heeft ze moeten knokken voor zichzelf en haar kinderen.

In eerdere gesprekken bleek dit mechanisme te worden getriggerd wanneer dingen goed gaan. Zodra er iets moois op haar pad komen, lijkt het voor haar al snel te mooi om waar te zijn.
Zonder dat ze er erg in heeft schakelt ze over naar tunnelvisie. Ze ziet iets wat niet gaat zoals zou moeten en zoomt daarop in en vergroot het uit. Ze heeft dan de neiging overal voor te gaan knokken.

Geen Linkedin probleem maar een mooie marketing mix

Al pratend over het lagere tarief zag ze in, dat haar activiteiten voor Linkedin zeker gaan bijdragen aan het opbouwen van naamsbekendheid, maar dat dit nu nog geen klanten oplevert. Terwijl het wekelijks veel uren kost aan marketingactiviteiten. En energie!

Voor de klanten die ze doorverwezen krijgt, heeft ze 0 uren aan marketing hoeven doen. En, ze heeft een continue stroom aan klanten.

Toen ze uit haar tunnelvisie parkeerde en het grotere plaatje kon zien, zag ze dat ze een mooie marketing mix heeft: twee verwijzende partijen waar haar klanten vandaan komen en haar praktijk vullen, terwijl ze voor de langere termijn naamsbekendheid opbouwt op Linkedin.

'Het mag ook met gemak gaan. Kun je dat ontvangen?'

Er viel een last van haar schouders toen ze het echt kon ontvangen tijdens ons gesprek. Wat ze wilde, dat heeft ze gekregen. In de vorm van kansen, die afweken van haar oorspronkelijke plan.

Kansen die haar met veel meer gemak het resultaat geven, dat ze voor ogen had. In 15 minuten zag ze dat ze niet faalde, maar zelfs een volle praktijk had.

We krijgen tunnelvisie als we de controle proberen te houden over een situatie die onzekerheid bij je triggert. Bij haar was dat een stroom aan klanten waar ze weinig voor hoeft te doen.

Het gemak waarmee mooie dingen op haar pad komen, maakte haar oncomfortabel.
Ze ging doen wat ze gewend was te doen. Keihard knokken en de controle proberen te houden i.p.v. te ontvangen wat er al was.


We staren ons blind op een probleem wanneer we ons oncomfortabel voelen


Waarom is dat eigenlijk?

Onbewust houden we onszelf hiermee 'veilig'. Op het moment dat het spannend wordt, zien we een probleem en houden we daaraan vast. Met als resultaat: we houden alles bij het oude.

In het voorbeeld van Mel, was iets positiefs (een continue klantenstroom) een trigger voor haar om zich oncomfortabel te voelen. In plaats van te zien, dat ze kreeg wat ze graag wilde, staarde ze zich blind op haar marketing activiteiten op Linkedin.

Het voelde zwaar en kostte haar veel energie. Maar dat was ze gewend en dat zou ze ook zo blijven doen, als we dit tijdens het gesprek niet hadden opgemerkt.


Voor jou is het misschien:

  • het moment dat je besluit om online veel zichtbaarder te worden. Nadat je dat hebt besloten en misschien wel een begin mee hebt gemaakt, zie je nu een probleem waar je je in vastbijt. Een probleem waardoor je toch jezelf niet laat zien online. Je hebt geen tijd, je bent onhandig met social media, mensen zitten er niet op te wachten, enzovoorts;
  • een investering in een coach of een opleiding; je wilt het, je weet waarom het een goede investering is en vervolgens blijf je vooral nadenken over het geld wat het kost, dat een eerder traject je niet heeft gebracht wat je verwachtte of dat je geen tijd hebt;

het kiezen voor een nieuwe richting voor je bedrijf of een nieuwe dienst. Nadat je bedacht had dat dit je volgende stap moet worden, krijg je alsmaar nieuwe aanvragen voor datgene wat je niet meer wilde doen. Uiteindelijk doe je niets meer aan het nieuwe product maar blijf je doen wat je al deed.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat het ook is wat je wilt, het is een gegeven dat er momenten komen waarbij je de proef moet doorstaan om te blijven werken aan wat je voor ogen hebt.

Uit je comfortzone komen vraagt van je, dat je een stukje onzekerheid accepteert. Met het vertrouwen, dat je daarmee dichterbij het realiseren van je doelen komt.

Met de wetenschap, dat zonder 'ja' te zeggen op die oncomfortabele momenten, je toch in je comfort zone blijft. En je dus terugkomt op je besluit om ervoor te gaan.

Wil je er wél echt voor gaan? Verwacht dan, dat dat moment komt, waarbij het oncomfortabel wordt.


Als het oncomfortabel wordt, dan kan er tunnelvisie ontstaan en fixeer je je op een probleem (geen geld, geen tijd, niet genoeg kennis, geen discipline etc.) zonder naar het totale plaatje en de lange termijn te kijken.

Als je jezelf op dat moment eraan herinnert wat je wilde bereiken door deze stappen te nemen en je besluit ervoor te gaan, dan doorbreek je iets waardoor je verder komt.

Laat het oncomfortabele je niet tegenhouden, maar zie het als een uitnodiging voor groei en verandering. Het hoort helemaal bij het ondernemerschap en het biedt je de kans om meer van jezelf te ontdekken, te ontwikkelen én te geven in dat wat je biedt.

Wat zijn je inzichten na het lezen van dit stuk? Deel het in de comments.


Comments

Must be Logged In to leave comments.


Search


Plan hier je focussessie

Ben jij een dienstverlenende ondernemer die er helemaal voor wilt gaan en merkt, dat het plafond wel een beetje bereikt is? 

Hard werken vind je niet erg, maar wel als je niet toekomt aan de dingen waar je razend enthousiast van wordt als je eraan denkt. 

Dat nieuwe product, die nieuwe doelgroep, die cursus die je wilt ontwikkelen of dat boek wat je wilt schrijven…..

Aan ideeën geen gebrek. Maar waar haal je de tijd en energie vandaan als je al vol zit met het werk wat je al doet voor je klanten? 

Waar je tegenaan loopt is:

  • dat je het altijd te druk hebt om consistent aan je nieuwe idee te werken

  • dat je steeds weer aan nieuwe dingen begint zonder iets af te maken

  • dat je nog steeds 'ja' zegt tegen opdrachten en klanten die niet bij je passen
  • dat je zichtbaar wilt zijn voor je doelgroep, maar je je tegelijkertijd klein houdt
  • dat je afgeleid raakt en alsmaar uitstelt wat voor jou wel belangrijk is om te realiseren

Je vindt het belangrijk, maar je maakt het geen prioriteit.

Maar het idee om nog vijf jaar hetzelfde te blijven doen op dezelfde manier, zonder dat je ruimte hebt om te creëren, te innoveren, daar denk je liever niet aan….. Dat is niet waarom jij bent gaan ondernemen. 

In mijn ondernemerstraject Uitblinkers gaan we aan de slag om:

  • je vrij te maken van het volledig werken IN je business zodat je weer tijd en energie hebt om te creëren

  • je nieuwe idee concreet te maken, een strategie te bedenken waardoor het ook past binnen je bedrijf en bij de manier waarop jij wilt ondernemen

  • te implementeren, je aanbod neer te zetten en je doelgroep aan te trekken.

Ben jij die ondernemer die zich wilt blijven ontwikkelen en zijn hart wil blijven volgen? Omdat je wilt dat jouw dienstverlening het beste vertegenwoordigt wat je te bieden hebt? En je wilt dit samen met mij aangaan? 

Denk je ‘Yes! ik wil hier echt stappen in maken!’, plan dan je (gratis) focus sessie in. 

We bespreken hierin waar jij naartoe wilt werken, wat je daarin tegenhoudt en wat je nodig hebt om het te realiseren. 

En of een Uitblinkers traject met mij voor jou de oplossing is. 

NB: Bij het plannen van een afspraak ga je akkoord met het periodiek ontvangen van o.m. tips en inspiratie via de mail. Uiteraard kun je je altijd afmelden.

Menu
My Productens Available Productens
Sign In

Sign In Details

Forgot Password