Secret podcast 'Focus shifting voor ondernemers' 

Blog Waarom het niet gaat over ‘er klaar voor zijn’

Waarom het niet gaat over ‘er klaar voor zijn’

02/12/2021


In 2019 had ik al bedacht dat ik ook webinars wilde geven. Ik was inmiddels gewend om workshops en trainingen op locatie te geven, maar ik zag zoveel potentie in het geven van webinars.

Ik zou het daarmee voor meer mensen laagdrempelig maken om deel te nemen en ik zou daardoor meer mensen kunnen bereiken.

Ik investeerde in het leren van alles wat te maken heeft met het geven webinars. Waar geef je een webinar over, hoe zet je het zo op dat het waarde heeft voor de deelnemer en ook nog een vervolg kunt aanbieden waar een deel van de aanwezigen gebruik van wil maken?

En niet te vergeten, hoe krijg je de juiste mensen voor je webinar aangemeld?
Maar het was nog geen besluit, het was een voornemen om dat ooit te gaan doen. Natuurlijk dacht ik op niet al te lange termijn.

Het punt is, dat een voornemen meer een wens is als er geen datum aan verbonden wordt.

Er was nl. geen directe noodzaak.

Ik was daardoor feitelijk aan het wachten tot ik er 'klaar voor was'. En met elke training waarin ik investeerde voor het geven van webinars, dacht ik dat ik er dan wel klaar voor zou zijn. Maar tevergeefs.

 

Fast forward naar maart 2020

Door de Covid maatregelen die aangekondigd werden werd het me duidelijk, dat het misschien nog een tijd kon duren voordat ik weer een workshop kon geven. Ik greep het aan om mijn eerste webinar te plannen en te doen.

Was ik er gevoelsmatig klaar voor? Nee. Ondanks alles wat ik er al over had geleerd voelde ik me er niet klaar voor. Vond ik het spannend. Maar ik wilde niet afwachten tot ik weer workshops kon geven.

Ondanks de spanning, verliep het goed. En deed ik het nog een keer. En nog een keer.

En pas na een keer of vier, vijf, met steeds maanden ertussen, dacht ik: 'Huh waarom heb ik er zo weinig gedaan het afgelopen jaar?' En realiseerde ik me dat die eerste keren echt nog buiten mijn comfort zone lagen. Het plannen van iedere nieuwe webinar, riep ook weerstand bij me op. En voelde ik dat ik moeite had om het volop te promoten.

Pas na een aantal keren voelde ik dat het makkelijker voelde en ik het meer vertrouwen veel vaker kon en wilde doen. En... ik had het veel eerder kunnen beginnen. Het had niets te maken met mijn kennis op dat vlak. Ik vond het gewoon spannend.

Waarom vertel ik dit?

Wachten tot je er gevoelsmatig aan toe bent houdt je precies daar waar je bent. In je comfort zone. Dat is natuurlijk prima.

Maar als je verlangt naar groei, ontwikkeling, andere resultaten, dan vind je dat niet in het uitsluitend blijven doen wat je al doet.

"Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg."

Alles waar je naartoe wilt werken bevindt zich voorbij het comfortabele. Het is juist in het stuk waar je je niet klaar voor voelt, of wat je spannend vindt, waar je de meeste groei ervaart als je die stappen toch neemt.

Wil je in 2022 groei, andere resultaten? Kijk naar de dingen die je in 2021 steeds voor je hebt uit geschoven

  • Waarbij je steeds 'wacht' op het juiste moment.
  • Waarvoor je alsmaar geen tijd hebt.
  • Wat 'geen haast' heeft, waardoor andere dingen steeds voor gaan.

Of misschien vertel je jezelf dat je eerst .... [vul zelf in] moet weten of gedaan moet hebben, voordat je DAT gaat doen.

Wat is datgene voor jou? Dat wat je uitstelt, maar je JUIST vooruit kan brengen?

Is dat:

  • het delegeren, uitbesteden van taken aan een ander?
  • het ontwikkelen en lanceren van je nieuwe product of label?
  • het geven van presentaties, workshops of webinars?
  • het uitkomen voor een nieuwe richting voor je bedrijf?
  • het systematiseren van je bedrijfsprocessen zodat je klaar bent om op te schalen?

Wacht je tot je er klaar voor bent? Dan is de kans heel groot dat het er niet van komt. Of je omstandigheden je daartoe zetten.

Maar houd je liever zelf de regie over de ontwikkeling van jou als ondernemer, dan weet je:

het is geen kwestie van 'er klaar voor zijn'. Het gaat om het nemen van een besluit om het oncomfortabele aan te gaan en stap voor stap de dingen te doen, die je op termijn verder brengen.

Een commitment om ervoor te gaan is wat zorgt voor groei. Wat dat ook is voor jou. Bedenk wat je nodig hebt om niet alleen te besluiten om ervoor te gaan, maar om ook te blijven gaan. Zodat je de uitdaging, de ontwikkeling en de resultaten kunt ervaren waar je naar op zoek bent.

ps: Ben je klaar om voorbij je comfort zone te gaan en wil je weten hoe dat er voor jou uit kan zien met mijn hulp? Je kun aan de slag met een groei traject. Plan hier je focus sessie in zodat we samen kunnen bespreken hoe dat er uit zou kunnen zien.


Comments

Must be Logged In to leave comments.


Search


Plan hier je focussessie

Ben jij een dienstverlenende ondernemer die er helemaal voor wilt gaan en merkt, dat het plafond wel een beetje bereikt is? 

Hard werken vind je niet erg, maar wel als je niet toekomt aan de dingen waar je razend enthousiast van wordt als je eraan denkt. 

Dat nieuwe product, die nieuwe doelgroep, die cursus die je wilt ontwikkelen of dat boek wat je wilt schrijven…..

Aan ideeën geen gebrek. Maar waar haal je de tijd en energie vandaan als je al vol zit met het werk wat je al doet voor je klanten? 

Waar je tegenaan loopt is:

  • dat je het altijd te druk hebt om consistent aan je nieuwe idee te werken

  • dat je steeds weer aan nieuwe dingen begint zonder iets af te maken

  • dat je nog steeds 'ja' zegt tegen opdrachten en klanten die niet bij je passen
  • dat je zichtbaar wilt zijn voor je doelgroep, maar je je tegelijkertijd klein houdt
  • dat je afgeleid raakt en alsmaar uitstelt wat voor jou wel belangrijk is om te realiseren

Je vindt het belangrijk, maar je maakt het geen prioriteit.

Maar het idee om nog vijf jaar hetzelfde te blijven doen op dezelfde manier, zonder dat je ruimte hebt om te creëren, te innoveren, daar denk je liever niet aan….. Dat is niet waarom jij bent gaan ondernemen. 

In mijn ondernemerstraject Uitblinkers gaan we aan de slag om:

  • je vrij te maken van het volledig werken IN je business zodat je weer tijd en energie hebt om te creëren

  • je nieuwe idee concreet te maken, een strategie te bedenken waardoor het ook past binnen je bedrijf en bij de manier waarop jij wilt ondernemen

  • te implementeren, je aanbod neer te zetten en je doelgroep aan te trekken.

Ben jij die ondernemer die zich wilt blijven ontwikkelen en zijn hart wil blijven volgen? Omdat je wilt dat jouw dienstverlening het beste vertegenwoordigt wat je te bieden hebt? En je wilt dit samen met mij aangaan? 

Denk je ‘Yes! ik wil hier echt stappen in maken!’, plan dan je (gratis) focus sessie in. 

We bespreken hierin waar jij naartoe wilt werken, wat je daarin tegenhoudt en wat je nodig hebt om het te realiseren. 

En of een Uitblinkers traject met mij voor jou de oplossing is. 

NB: Bij het plannen van een afspraak ga je akkoord met het periodiek ontvangen van o.m. tips en inspiratie via de mail. Uiteraard kun je je altijd afmelden.

Menu
My Productens Available Productens
Sign In

Sign In Details

Forgot Password